Et STORT steg i riktig retning!
Takk, Lena Beatrice;
som fant denne artikkelen på forskning.no

"Ny forskning viser at mettet fett ikke øker risiko for hjerte- og karsykdommer som tidligere antatt.
Men i utkastet til de nye kostrådene anbefales fremdeles fettfattige kjøtt- og meieriprodukter."
Javel. Why??
Joda, folk er fortsatt for sta og vanskelige til å innrømme at de hadde FEIL.
Mettet fett er ikke farlig, tvert imot! Det er kjempesunt. Det er hva mennesket er skapt til å spise.
"Ifølge rapporten som nå er offentliggjort for innspill, er det usannsynlig
at totalt inntak fett øker risikoen for hjerte og karsykdommer."

"Det er fremdeles grunn til å begrense mettet fett selv om forskningen tyder på at
det i seg selv ikke gir hjerte- og karsykdommer, mener Blomhoff. Han begrunner
dette blant annet med at matvarer med mye fett ofte inneholder mye energi."
Altså; Det er ikke mettet fett som gir overvekt eller hjertesykdommer.
Det er det totale kaloriinntaket. Det som ikke blir nevnt er jo at
fett metter veldig, og der med er det vanskeligere å overspise.

"I motsetning til det mettede, animalske fettet, er det fremdeles overbevisende
dokumentasjon for at transfett øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, ifølge rapporten."
"Transfett finnes typisk i industrielt bearbeidede planteoljer (margarin!!!),
i frityrstekt mat, og i kjeks og bakevarer med lang holdbarhet."

"Göran Berglund er professor i indremedisin ved Lunds Universitet,
og har forsket på hjerte- og karsykdommer i over 20 år."
"Han mener ernæringsmyndighetene gjør galt i å gi råd om å begrense
totalt inntak av fett og mettet fett i kosten. Det sier han blant annet ut fra
forskningen som fritar det mettede fettet for mye skyld for slike hjertelidelser."
"-Det finnes ikke vitenskapelig grunnlag for å gi råd
om å begrense fettinntaket, sier han til forskning.no"

"At mat med mettet fett ikke nødvendigvis gjør deg fet, er i tråd
med hva kostholdslege Fedon Alexander Lindberg mener."
"- Faktisk, på tross av en økning i kolesterol ved økt inntak av mettet fett,
tyder enkelte studier på at økt meierifett faktisk fører til redusert risiko
for hjerteinfarkt og hjertesykdom, sier Lindberg til forskning.no."
"- Tvert imot viser stadig flere studier en klar sammenheng mellom økt blodsukker etter måltider,
som er en konsekvens av økt inntak av karbohydrat i form av sukker og stivelse,
såkalte høyglykemiske karbohydrater, og hjertesykdom, sier Lindberg til forskning.no."

"- Men i store kontrollerte studier har man sett at effekten av å redusere
totalt inntak av fett og matvarer med mettet fett har blitt mindre enn forventet.
Dette er utrolig interessante funn, selv om vi ikke helt skjønner hvorfor,
så vi får bare forske videre, sier Rune Blomhoff."
Nå skal jeg være litt kvass og si; Godt at vi lavkarbo folk skjønner hvorfor da,
til tross for at mange av oss ikke har utdanning innen ernæring!

Men, anyways. Vi ser at det begynner å gå mot riktig retning.
Staten trenger bare litt tid på seg til å finne ut hvordan de kan penest mulig si:
"OOOPS, We Were Wrong!", evt. hvordan de kan ro seg penest mulig inn til land igjen
uten å drite seg totalt ut med deres "Fuglefrø er supersunt" - teori.

som fant denne artikkelen på forskning.no

"Ny forskning viser at mettet fett ikke øker risiko for hjerte- og karsykdommer som tidligere antatt.
Men i utkastet til de nye kostrådene anbefales fremdeles fettfattige kjøtt- og meieriprodukter."
Javel. Why??
Joda, folk er fortsatt for sta og vanskelige til å innrømme at de hadde FEIL.
Mettet fett er ikke farlig, tvert imot! Det er kjempesunt. Det er hva mennesket er skapt til å spise.
"Ifølge rapporten som nå er offentliggjort for innspill, er det usannsynlig
at totalt inntak fett øker risikoen for hjerte og karsykdommer."

"Det er fremdeles grunn til å begrense mettet fett selv om forskningen tyder på at
det i seg selv ikke gir hjerte- og karsykdommer, mener Blomhoff. Han begrunner
dette blant annet med at matvarer med mye fett ofte inneholder mye energi."
Altså; Det er ikke mettet fett som gir overvekt eller hjertesykdommer.
Det er det totale kaloriinntaket. Det som ikke blir nevnt er jo at
fett metter veldig, og der med er det vanskeligere å overspise.

"I motsetning til det mettede, animalske fettet, er det fremdeles overbevisende
dokumentasjon for at transfett øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, ifølge rapporten."
"Transfett finnes typisk i industrielt bearbeidede planteoljer (margarin!!!),
i frityrstekt mat, og i kjeks og bakevarer med lang holdbarhet."

"Göran Berglund er professor i indremedisin ved Lunds Universitet,
og har forsket på hjerte- og karsykdommer i over 20 år."
"Han mener ernæringsmyndighetene gjør galt i å gi råd om å begrense
totalt inntak av fett og mettet fett i kosten. Det sier han blant annet ut fra
forskningen som fritar det mettede fettet for mye skyld for slike hjertelidelser."
"-Det finnes ikke vitenskapelig grunnlag for å gi råd
om å begrense fettinntaket, sier han til forskning.no"

"At mat med mettet fett ikke nødvendigvis gjør deg fet, er i tråd
med hva kostholdslege Fedon Alexander Lindberg mener."
"- Faktisk, på tross av en økning i kolesterol ved økt inntak av mettet fett,
tyder enkelte studier på at økt meierifett faktisk fører til redusert risiko
for hjerteinfarkt og hjertesykdom, sier Lindberg til forskning.no."
"- Tvert imot viser stadig flere studier en klar sammenheng mellom økt blodsukker etter måltider,
som er en konsekvens av økt inntak av karbohydrat i form av sukker og stivelse,
såkalte høyglykemiske karbohydrater, og hjertesykdom, sier Lindberg til forskning.no."

"- Men i store kontrollerte studier har man sett at effekten av å redusere
totalt inntak av fett og matvarer med mettet fett har blitt mindre enn forventet.
Dette er utrolig interessante funn, selv om vi ikke helt skjønner hvorfor,
så vi får bare forske videre, sier Rune Blomhoff."
Nå skal jeg være litt kvass og si; Godt at vi lavkarbo folk skjønner hvorfor da,
til tross for at mange av oss ikke har utdanning innen ernæring!

Men, anyways. Vi ser at det begynner å gå mot riktig retning.
Staten trenger bare litt tid på seg til å finne ut hvordan de kan penest mulig si:
"OOOPS, We Were Wrong!", evt. hvordan de kan ro seg penest mulig inn til land igjen
uten å drite seg totalt ut med deres "Fuglefrø er supersunt" - teori.

