Sukker og Blodfett

SUKKER OG BLODFETT
Artikkelen er hentet fra Medisinfagskolen

Argumentet for at fett og da spesielt mettet fett fører til forhøyet kolesterol og blodfettnivåer,
har fått en ny studie som viser at dette ikke stemmer. Studien ble publisert 21.april
i ukens nummer av tidsskriftet JAMA og er utført av forskere som blant annet er
knyttet til Emory University i Atlanta.

 

 

Det ble undersøkt 6000 voksne personer i en periode fra 1999 til 2006.
Deltagerne ble delt inn i fem grupper, etter hvor stor andel sukker de spiste.

De fant at et høyt inntak av sukker i kosten hadde sammenheng med signifikant lave nivåer
av det nyttige HDL-kolesterolet og høyere innhold av triglycerider i blodet (blodfett)

 

 

Det er altså sannsynlig at det er et høyt inntak av karbohydrater i kosten som gir dyslipidemi,
som igjen kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Dette er også i samsvar med våre erfaringer som viser at de som reduserer
bruken av karbohydrater, og bytter ut lettprodukter med matvarer med naturlige
rene fettkilder vil få bedre kolesterolverdier og mindre triglyserider i blodet.

 

 

Kilder:
Caloric Sweetener Consumption and Dyslipidemia Among US Adults

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

SuperRosa!!

SuperRosa!!

25, Sandnes

Norske blogger

free web counter
free web counter

bloglovin

SuperRosa!!

ToppBlogg - toppliste for bloggere

Kategorier

Arkiv

hits